Gimnastyka odchudzająca dla dziecka – od czego zacząć?

Otyłość to jedna ze współczesnych chorób cywilizacyjnych. Obecnie coraz częściej się zdarza, że dotyka również i dzieci. To konsekwencja postępu technologicznego oraz cywilizacyjnego. Teraz dzieci coraz więcej czasu spędzają przed telewizorem, telefonem albo komputerem. Oprócz tego mają swobodny dostęp do wysokokalorycznych posiłków oraz przekąsek i zbyt mało się ruszają. To wszystko przyczynia się do tego, że ich waga zaczyna zbyt szybko rosnąć. Co można zrobić, żeby im pomóc? Najpierw warto sobie uświadomić, jak bardzo te nadprogramowe kilogramy mogą im zaszkodzić.

Do czego może doprowadzić otyłość u dzieci?

Wbrew pozorom może ona być równie szkodliwa, jak ta, z którą zmagają się osoby dorosłe. Lista nieprawidłowości, zaburzeń i chorób, które wyzwala, jest bardzo długa. Poniżej kilka najważniejszych problemów zdrowotnych, które są związane m.in. z otyłością:

  • zaburzenia gospodarki węglowodanowej (insulinooporność, cukrzyca typu 2),
  • stłuszczenie wątroby,
  • zaburzenia gospodarki lipidowej,
  • zaburzenia emocjonalne,
  • większa predyspozycja do chorób nowotworowych w późniejszym wieku,
  • zaburzenia kostno-stawowe (powiązane z przeciążeniem mięśni oraz kości).

Przeciwdziałanie otyłości u dzieci wiąże się z koniecznością zmiany stylu życia całej rodziny. Poza sposobem odżywiania zmienić trzeba także codzienne nawyki – zacząć regularnie ćwiczyć i po prostu zwiększyć swoją codzienną aktywność fizyczną. W niektórych  z przypadków (np. wtedy, gdy dziecko jest w szkole szykanowane) nieodzowne jest także poszukanie fachowego psychologicznego wsparcia.

Ćwiczenia fizyczne – dlaczego są tak ważne, gdy celem jest zrzucenie nadprogramowych kilogramów?

Poprzez ćwiczenia fizyczne można zacząć oddziaływać na metabolizm tkanki tłuszczowej, a poza nim także i na efektywność działania układu mięśniowego, oddechowego, krążeniowego oraz nerwowego. Do tego dochodzi jeszcze wpływ na sferę psychiczną i na stężenia poszczególnych hormonów. Rodzaj i zakres zmian to wypadkowa intensywności, długości i regularności wykonywanych przez dzieci ćwiczeń. Pewne jest przede wszystkim to, że dobrze do dziecka dobrany trening fizyczny zapewni mu możliwość szybszego uzyskania prawidłowej wagi ciała.

Jak należy wybierać właściwe dla dzieci zajęcia ruchowe?

Kluczowe w tym wypadku jest to, żeby wybrane dla dziecka ćwiczenia sprawiały mu przyjemność i żeby zostały przez nie zaaprobowane. Warto wykorzystać wtedy jego wcześniejsze upodobania. Można je przecież rozbudować o dodatkowe ćwiczenia. Najgorsze, co można wtedy zrobić, to narzucić mu dyscypliny, czy też formy aktywności, których nie lubi (i to nawet wtedy, gdy one będą bardziej efektywne od tych, które są dla niego atrakcyjne). Waga, predyspozycje (np. wzrost) i realne fizyczne możliwości także muszą wówczas zostać wzięte pod uwagę. Równie ważne jest to, żeby wybrane ćwiczenia, czy też formy spędzania wolnego czasu, rzeczywiście były pod tym względem efektywne. Jeśli jest taka możliwość, to należy zadbać także i o to, żeby dziecko miało wtedy kontakt z rówieśnikami. Jeszcze lepsze efekty uda się uzyskać wówczas, gdy te ćwiczenia będą realizowane na zasadzie wspólnej zabawy. Gdy to możliwe, warto swoje własne propozycje skonsultować jeszcze ze specjalistami (np. z fizjoterapeutą, dietetykiem, nauczycielem wychowania fizycznego). Oni, gdy zajdzie taka konieczność, szybko je uzupełnią albo skorygują.

Gdzie i jak ćwiczyć?

Ćwiczyć można wszędzie – w domu, w ogrodzie, w parku albo np. na placu zabaw. Warto pamiętać o tym, że bardzo dobre efekty zapewnią tak prozaiczne czynności, jak np. jazda na rowerze albo na rolkach. Tak samo może być z zabawą. Ważne, żeby dziecko było w ruchu i by ćwiczyło różne partie swego ciała. Do tego celu można wykorzystać np. ogrodowy plac zabaw albo domową siłownię. Na początek wystarczy jednak materac gimnastyczny i dobrana do warunków domowych drabinka gimnastyczna. Brzuszki, przysiady, pompki, skłony – właśnie od tych dobrze znanych ćwiczeń warto zacząć. A co potem?

Jeśli dziecko lubi biegać, to może warto wprowadzić poranny rytuał w postaci joggingu wokół domu albo po parku. Alternatywą może być  w tym wypadku np. basen albo wcześniej przygotowane domowe zajęcia fitness. Do ich ułożenia warto zaangażować wszystkich domowników (niech jedna osoba przygotowuje repertuar na dany dzień i później będzie instruktorem). Dzięki temu nie zawsze łatwe ćwiczenia staną się dla dziecka bardziej znośne, a oprócz tego będzie mieć rodzinne, a być może i koleżeńskie wsparcie. Za jego przyczyną na pewno będzie się bardziej starać i tym samym szybciej zacznie zrzucać zbędne (nadprogramowe) kilogramy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *