Kształtowanie umiejętności i relacji społecznych (po)przez zabawę

ogrodowy_plac_zabaw_fitness_dzieci

Umiejętności społeczne odpowiadają za skuteczność w zakresie radzenia sobie w określonego rodzaju sytuacjach społecznych. Biegłość w posługiwaniu się nimi jest przez dzieci nabywana w ramach relacji społecznych – np. poprzez zabawę.

Rozwojowi społeczno-emocjonalnemu należy poświęcić odpowiednio dużo uwagi. Dlaczego? Z najnowszych ustaleń naukowców wynika, że ma on przełożenie na inne, równie ważne obszary życia. Na pierwszy plan wysuwa się w tym wypadku korelacja między umiejętnościami społecznymi a satysfakcją życiową. Do tego dochodzi jeszcze umiejętność radzenia sobie w różnego rodzaju kryzysowych sytuacjach oraz dobrostan psychiczny.

Na co zwrócić uwagę podczas „pracy” nad kompetencjami społecznymi dzieci?

  • Na początku trzeba zatroszczyć się o to, żeby im zapewnić możliwość korzystania z wielu różnych możliwości spędzania wolnego czasu; dzięki niej będą miały styczność z wieloma odmiennymi sytuacjami oraz bodźcami, które będą je motywowały do bardziej aktywnej oraz twórczej postawy,
  • Duży nacisk należy położyć przede wszystkim na kształtowanie poczucia wspólnoty grupowej; w kulturze indywidualizmu trzeba znaleźć enklawy, gdzie prym będzie wiodła wspólnota, a nie jednostka; najprostszy sposób, żeby ten cel zrealizować, to znaleźć dziecku miejsca, gdzie wszystko się robi razem – np. plac zabaw, park, wesołe miasteczko.

W jaki sposób zabawa wpływa na relacje społeczne?

Zabawa poza kardynalną rolą podczas socjalizacji, ułatwia również szeroko pojętą adaptację społeczną oraz psychiczną, w końcu to właśnie ona:

  • stymuluje do komunikowania się – po prostu uczy, co i jak robić, żeby „sprzężenie zwrotne” na linii nadawca-odbiorca przebiegało bez zakłóceń,
  • zaspokaja pragnienia oraz potrzeby, których nie sposób zaspokoić w żaden inny sposób,
  • rozładowuje pojawiające się sukcesywnie napięcia emocjonalne,
  • uczy wielu przydatnych umiejętności, których dzieci same (tylko od dorosłych) nie nauczyłyby się w domu,
  • uczy tego, jak ważne jest przestrzeganie obowiązujących w danym społeczeństwie norm moralnych,
  • uczy życia w obrębie danej wspólnoty, tj. nawiązywania kontaktów społecznych i rozwiązywania różnego rodzaju nieporozumień,
  • wpływa w sposób korzystny na rozwój pożądanych cechy osobowości (np. altruizm, współdziałanie, empatyczne podejście do innych).

Zabawy przynoszą ze sobą zadowolenie i radość ze wspólnego doświadczania, odkrywania i przeżywania różnych treści. Oprócz tego pobudzają do twórczego (roz)poznawania siebie nawzajem.

Przykładowe zabawy, które wspomogą rozwój kompetencji społecznych

Tak naprawdę najważniejsze jest to, żeby dziecko miało regularny oraz częsty kontakt z innymi dziećmi (najlepiej z rówieśnikami). Wcale nie trzeba zapisywać go na szereg „profesjonalnych” np. psychologicznych zabaw. Tak samo dobry efekt uda się uzyskać w warunkach bardziej spontanicznych, w jego najbliższym otoczeniu. Na co zatem warto w tym wypadku postawić?

  • Przede wszystkim na plac zabaw – bo to małe „laboratorium społecznych relacji”,
  • wspólna zabawa przy ściance wspinaczkowej będzie równie efektywna,
  • fitness i ćwiczenia gimnastyczne w szerszym koleżeńskim gronie także wspomogą trening społecznych relacji oraz kooperacji,
  • z kolei zajęcia na domowej siłowni utrwalą wcześniej wypracowane zastawy przydatnych umiejętności oraz cech.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *