Jeśli posiadasz ogród lub działkę, koniecznie pomyśl o tym, żeby stworzyć tam dla swoich dzieci plac zabaw. Dzięki tego rodzaju przedsięwzięciu dzieci będą się mogły bawić na świeżym powietrzu, a ty będziesz mieć więcej czasu na różne inne aktywności.
Dlaczego warto postawić na plac zabaw w ogrodzie?
- bo dzięki niemu twoje dzieci będą w ciągłym ruchu – a sam przecież wiesz, że ruch to zdrowie;
- dzięki niemu wzmocnią one swoje mięśnie i rozwiną koordynację ruchową;
- bo w ten jakże prosty sposób, spełnisz jedno z ich marzeń – w końcu własny plac zabaw, to będzie istny raj dla twoich pociech;
- bo dzięki wspólnym zabawom dzieci rozwiną swoją kreatywność – jednego dnia wykorzystają go jako plac „pirackiej bitwy”, drugiego posłuży im do zabawy w dom, a trzeciego, być może „zamienią się” tam w Indian;
- dzięki wspólnym zabawom lepiej poznasz świat swoich dzieci i zrozumiesz ich potrzeby;
- dzięki niemu zaoszczędzisz również swój czas – nie będziesz już musiał chodzić na te brudne, zaniedbane, a często i niebezpieczne publiczne place zabaw;
- w końcu będziesz mieć pełną kontrolę nad tym, kto bawi się z twoim dzieckiem.

O czym pamiętać aranżując dziecięcy plac zabaw w ogrodzie?
- o tym, żeby nie stawiać go w zbyt nasłonecznionym miejscu;
- o tym, by znajdował się w miejscu, z którego będziesz mógł w każdej chwili skontrolować (np. przez okno), co robią twoje dzieci;
- o tym, że jego wyposażenie powinno być dostosowane do wieku dziecka; plac zabaw do ogrodu to często inwestycja na kilka, a nawet kilkanaście lat, warto więc zastanowić się, jakie elementy powinny się w nim znaleźć; dla dzieci najmłodszych (do 3. roku życia) najlepiej będą się nadawały piaskownice; dla tych w wieku przedszkolnym (do 6. roku życia) lepiej się sprawdzą zjeżdżalnie albo drabinki; z kolei dla dzieci w wieku szkolnym, najlepiej dobrać kopuły wspinaczkowe, domek wspinaczkowy ze zjeżdżalnią albo np. specjalny namiot do zabaw; nie należy również zapominać, że huśtawka ogrodowa, to obowiązkowy element wyposażenia każdego dziecięcego placu zabaw – bez względu na ich wiek, z pewnością wszystkie tak samo ucieszy.
O zdrowotnych właściwościach aktywności na placu zabaw słów kilka:
Plac zabaw to wspaniałe laboratorium zdrowia dla dzieci! Ruch na tych kolorowych gruntach to nie tylko uśmiechy i skoki w powietrzu – to klucz do ich rozwoju. Dlaczego? Bo tam w wirze zabawy poznają siebie, odkrywają świat i budują relacje. Skakanie, bieganie i szaleństwo na huśtawkach to ich trening dla wyobraźni, pewności siebie i galerii życiowych przygód.
Niepozorne konstrukcje placów zabaw to nie tylko śmieszne chwile, to także trening elastyczności ich ciał. Ale to nie koniec! Te magiczne miejsca wzmacniają też ich odporność na zadrapania i przygotowują do świata każdego kolejnego dnia. A wiecie co jeszcze? Te skoczne tory i zjeżdżalnie to fitness dla ich układów – to niczym siłownia dla ich energii i siły!
Przestrzeń zabawy w odniesieniu do zabaw dzieci w różnym wieku
Wszystkie rodzaje aktywności (w tym także i zabawa) wymagają zagwarantowania adekwatnego doboru środków przestrzennych. Równie ważna jest ich aranżacja, bo musi brać pod uwagę charakterystyczne dla każdej z form aktywności uwarunkowania. Jedynie całościowe ich wypełnianie może zagwarantować kreację przestrzeni, która rzeczywiście będzie pobudzać wszechstronny rozwój dziecka.
Plac zabaw w tym wypadku wydaje się posiadać bardzo duży potencjał, głównie z uwagi na możliwość zapewnienia szerokiego spektrum różnego rodzaju interakcji (z innymi dziećmi i elementami naturalnymi). Jego wartość to następstwo unikalności przestrzeni zewnętrznej, która zapewnia bardziej zróżnicowane możliwości zabawy, w zestawieniu np. z przestrzenią wewnętrzną. Nie bez znaczenia w tym wypadku jest też zapewnianie poczucia wolności oraz swobody.
Żeby jednak plac zabaw realizował funkcje przestrzeni pobudzającej, stymulującej w sposób wszechstronny rozwój dziecka, obligatoryjne jest zagwarantowanie możliwości zróżnicowanych form zabaw, poprzez spożytkowanie poszczególnych cech przestrzeni i elementów zabawowych (oprócz tego na uwadze trzeba też mieć potrzeby bawiących się dzieci oraz ich wiek).
Okres przedszkolny to etap szybko podlegających rozwojowi zabaw konstrukcyjnych. Do tego dochodzi intensyfikacja zabaw manipulacyjnych i dramatycznych, a nawet i kooperacyjnych. Rozwój zabaw konstrukcyjnych oraz tematycznych nie będzie przebiegał prawidłowo bez pozostawiania dzieciom coraz większej swobody i wolności w zabawie. Równie ważne jest umożliwienie im wykazywania się kreatywnością. Dzieci potrzebują wówczas bardzo dużo swobody na etapie organizowania przestrzeni, w której działają. Kluczowe w kreacji zabaw wydaje się także branie pod uwagę zapotrzebowania i sposobu wykorzystywania przestrzeni, która jest użytkowana.
Dzieci w okresie szkolnym młodszym wykazują coraz większe umiejętności manualne. Tym samym często wybierają zabawy konstrukcyjne. Ich codziennym działaniom towarzyszy wówczas przede wszystkim kooperacja. Można wręcz powiedzieć, że to podstawa w zakresie formowania pierwszych szkolnych przyjaźni. Z kolei rozwijająca się potrzeba obowiązku i świadomości pracy skutkuje uwidocznieniem się zabaw o charakterze zadaniowym, dydaktycznym.
Wszystkie wspomniane potrzeby może zaspokoić odpowiednio zaaranżowany kącik do zabaw (np. pod postacią ogrodowego placu zabaw).