Umiejętności społeczne dzieci – jak je rozwijać

umiejetnosci_spoleczne_dzieci

I my (dorośli), i nasze dzieci żyjemy wśród ludzi, stąd też umiejętności społeczne są nam wszystkim tak samo potrzebne – i to na co dzień, a nie tylko od święta. Jeśli więc chcemy, żeby nasze dzieci były pewne siebie i śmiałe, w kontaktach z innymi ludźmi, powinniśmy im nieco pomóc – zacząć je we właściwy sposób stymulować. Jak to zrobić? Przez zabawę i różne inne fizyczne aktywności –np. ćwiczenia gimnastyczne.

Dlaczego warto zadbać o to, żeby nasze dziecko rozwijało swoje umiejętności społeczne?

Dzięki nim zdecydowanie łatwiej będzie mu się później odnaleźć w różnych relacjach grupowych oraz indywidualnych. Oprócz tego dzięki nim nasze dziecko zyska również:

  • znajomość obowiązujących współcześnie reguł społecznych (tzw. właściwą percepcję społeczną),
  • empatię oraz wrażliwość społeczną,
  • poczucie własnej odrębności (autonomii),
  • gotowość do tworzenia bliskich więzi oraz relacji z innymi dziećmi,
  • zaufanie – i do siebie, i do innych,
  • pewność siebie w kontaktach z rówieśnikami,
  • umiejętności czytelnego komunikowania się z innymi,
  • gotowość do współpracy (tzw. umiejętności kooperacyjne),
  • umiejętność rozwiązywania różnych konkretnych „życiowych” problemów,
  • zdolność do efektywnego radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych,
  • umiejętność właściwego sterowania sytuacjami społecznymi.
silownia_ogrodowa_dla_dzieci_power_2_street_workout_foto

Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne jako stymulatory kształtujące kompetencje społeczne

Najważniejszy jest kontakt z rówieśnikami. Chodzi więc o to, żeby dziecko nauczyło się wchodzić z nimi w różne relacje. Przestrzeń, w której ćwiczenie i wprawianie się w tego rodzaju społecznych kompetencjach przyjdzie im najłatwiej, stanowi z pewnością zabawa. Ważne, by wymagała ona wchodzenia w interakcje z innymi dziećmi. W tym wypadku wprost idealnie sprawdzi się np. plac zabaw w ogrodzie. Dzięki niemu dziecko samo będzie miało możliwość, żeby nauczyć się, jak inicjować i podtrzymywać kontakty oraz relacje z innymi dziećmi.

Poza placem zabaw, można w tym wypadku również postawić na ścianki wspinaczkowe albo na drabinki gimnastyczne. Dzięki nim dziecko będzie miało swoją własną przestrzeń do interakcji. To właśnie tam nauczy się, czym jest kompromis i pertraktacje. Rozwiązywanie konfliktów oraz ich zażegnywanie również nie będzie miało przed nim tajemnic.

Co oprócz tego zyska? Z pewnością jego kompetencje w zakresie prowadzenia dialogu wskoczą na znacznie bardziej zaawansowany poziom. A wszystko to dzięki zabawie – stymulowaniu jego wyobraźni w przestrzeni w pełni przez niego oswojonej oraz bezpiecznej.

I nie tyle będzie w tym wypadku ważne to, w co się będą bawić dzieci albo jakie ćwiczenia, czy też akrobacje gimnastyczne będą wykonywać – co raczej to, że nabędą umiejętności czytelnego wysyłania oraz odbierania komunikatów. Tym samym ich mowa ciała będzie bardziej spójna. Oprócz tego powoli wyjdą z ich dotychczasowej „skorupy” – przestaną być tak wycofane i nieśmiałe. Zaczną otwarcie wyrażać oraz komunikować swoje potrzeby. Ponadto opanują sztukę wzbudzania sympatii i radzenia sobie ze stresem.

Wszystkie te kompetencje przydadzą się im w przyszłości – we wszystkich sferach ich późniejszej aktywności. Z pewnością nie warto więc dłużej zwlekać i już teraz zadbać o to, żeby zasoby ich kompetencji społecznych były jak najlepiej rozwinięte.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *