Zabawa w piaskownicy – dlaczego jest tak ważna dla rozwoju dziecka?

piaskownica drewniana

Dziecko w piaskownicy obserwuje świat

Dziecko każdego dnia poznaje świat i rządzące nim reguły. Nie wszystko rozumie i nie zawsze wie, jak się zachować. Obserwuje dorosłych i ich naśladuje, ale to nie wystarcza. Potrzeba mu nowych bodźców ze środowiska rówieśniczego. Łatwo mu je zapewnić poprzez zabawę w piaskownicy, zwłaszcza jeśli jest często uczęszczana przez dzieci z sąsiedztwa.

Stymulowanie wyobraźni i kreatywności

Współcześnie dzieci nie mogą narzekać na brak zabawek. Mają ich dużo, ale zazwyczaj są one w taki sposób skonstruowane, że dziecko ma wszystko podane gotowe (bez możliwości wprowadzania zmian według własnego pomysłu). Brakuje tam zatem miejsca dla dziecięcej wyobraźni i kreatywności. Ten problem można rozwiązać poprzez zwrot w kierunku tradycyjnych i znanych od wielu lat dziecięcych aktywności.

Jedna z nich to zabawa w piaskownicy. Co dziecko dzięki niej zyskuje? Przede wszystkim pole do rozwoju. Może przecież budować z piasku to, co zechce, i jak zechce. Nie musi korzystać z gotowych foremek. Zamiast po nie, może sięgnąć po przedmioty codziennego użytku albo to, co znajdzie w miejscu, w którym przebywa. W ten sposób rozwinie swoją wyobraźnię oraz kreatywność. Samo zacznie tworzyć i formować otaczającą je rzeczywistość.

Również zabawa w piaskownicy jest niezwykle ważna dla rozwoju dziecka z kilku powodów. Oto kilka powodów, dlaczego ta forma zabawy jest tak ceniona:

  1. Rozwój sensoryczny: piasek to materiał, który zapewnia różnorodne doświadczenia sensoryczne. Dziecko może dotykać, czuć i eksperymentować z piaskiem, co pomaga mu rozwijać zmysły dotyku i propriocepcji (zdolność do rozpoznawania położenia i ruchu swojego ciała).
  2. Rozwój motoryczny: zabawa w piasku angażuje zarówno duże, jak i małe mięśnie dziecka. Przesypywanie, formowanie kształtów, kopanie, wylewanie i budowanie przy użyciu piasku wymaga precyzji i koordynacji ruchowej. Dziecko doskonali swoje umiejętności motoryczne zarówno palców, jak i całego ciała.
  3. Rozwój kreatywności i wyobraźni: piasek to doskonały materiał do tworzenia różnych scenariuszy i symulacji. Dzieci mogą budować zamki, domki, góry, drogi, a nawet całe miasta. Ta swoboda i otwartość zachęca do rozwijania wyobraźni i kreatywności, co jest istotne dla rozwoju intelektualnego.
  4. Społeczne i emocjonalne interakcje: zabawa w piaskownicy często zachęca dzieci do wspólnej zabawy i interakcji z innymi dziećmi. Praca w grupie, wymiana pomysłów, negocjacje i wspólna budowa czegoś mogą pomóc w rozwoju umiejętności społecznych, jak również w budowaniu więzi i uczeniu się współpracy.
  5. Zabawa symboliczna: piasek w piaskownicy może służyć jako środek do odgrywania różnych ról i symulowania rzeczywistości. Dzieci mogą udawać, że gotują, budują, pracują w ogrodzie, czy też tworzą scenariusze z postaciami z bajek. Ta forma zabawy rozwija umiejętność myślenia abstrakcyjnego i zrozumienia relacji przyczynowo-skutkowych.

Wszystkie te aspekty zabawy w piaskownicy przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dziecka, zarówno pod względem fizycznym, jak i emocjonalnym. Zabawa ta zapewnia cenne doświadczenia i umiejętności, które będą miały pozytywny wpływ na całe życie dziecka.

piasek do piaskownicy

Nauka tego, co w życiu najważniejsze– budowania relacji i współdziałania

Poznawać świat i rządzące nim reguły można wszędzie. Także  w piaskownicy, która rządzi się swoimi, specyficznymi regułami. Tam spotykają się dzieci z różnych domów, gdzie obowiązują inne modele wychowania. Poza tym te dzieci mogą być w różnym wieku – mają więc różną wiedzę i doświadczenia. Tym wszystkim będą się mogły ze sobą podzielić. Nie zawsze ten bezpośredni kontakt będzie łatwy, ale z pewnością jest potrzebny. Szczególnie teraz, gdy większość dzieci nie ma rodzeństwa. W ich przypadku kontakt ze środowiskiem rówieśniczym to podstawa, bo bez niego ich rozwój nie będzie przebiegał w sposób prawidłowy.

Nie każdy cel udaje się zrealizować w pojedynkę. Czasem potrzebna jest pomoc i wsparcie. Nauka współdziałania to kompetencja, która ułatwia także i dorosłe życie. Warto więc postarać się o to, żeby dziecko zaczęło nad nią pracować jak najwcześniej.

Wcale nie jest tak, że dziecku, zwłaszcza temu jeszcze małemu, należy zawsze ustępować. Jest wręcz na odwrót. Trzeba mu od najmłodszych lat wpajać, że poza nim samym są jeszcze inni i ich zdanie, czy też stanowisko, także trzeba brać pod uwagę. Maluch najwięcej odnośnie tego, jak ważne są relacje, dowie się nie tylko od swoich rodziców i pozostałych członków rodziny, ale także od rówieśników. Wystarczy, że będzie z nim mieć w miarę regularny kontakt.

piaskownica dziecko

Sposób na odreagowanie

Przykrość w przedszkolu alb niepowodzenie w szkole, takie sytuacje to codzienność każdego rodzica. Do tego dochodzą kłótnie między rodzeństwem i różne inne problematyczne sytuacje. Jak sprawić, żeby dziecko zdołało szybko o nich zapomnieć, i żeby znowu było radosne i wesołe? Przede wszystkim trzeba skierować jego uwagę na inne zachowania, czy też działania. W takim przypadku bardzo dobrze może się sprawdzić zabawa w piaskownicy. W końcu nic tak nie rozluźni dziecka, jak przebywanie w przyjaznym dla niego otoczeniu. Oczywiście początkowo może być na nie, ale tym nie należy się zrażać, bo maluch szybko się przestawia i zmienia zdanie.

Przyjaciel z piaskownicy – jako nauczyciel i wzór do naśladowania

Niektóre dzieci nie czują się najlepiej w przedszkolu, czy też w szkole. Często wynika to z tego, że ich tempo rozwoju odbiega od pozostałych rówieśników. Takiemu dziecku trudno samodzielnie nawiązać i utrzymać nowe relacje. Poza tym ma już za sobą niejedno negatywne doświadczenie i to je dodatkowo blokuje, żeby po raz kolejny wyjść  z inicjatywą. Co wtedy? Można mu pokazać, że są i to bardzo blisko niego inne dzieci i że warto spróbować je bliżej poznać. Być może pretekst pod postacią wspólnej zabawy w piaskownicy wystarczy, żeby przełamać dawne lęki i niepewność. W końcu nic tak nie rozluźnia, jak dobra zabawa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *