Rola aktywności fizycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym

dzieci_na_placu_zabaw

Ruch to jeden z przejawów życia, który towarzyszy dziecku już od momentu narodzin. Aktywność fizyczna jest szczególnie istotna u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Dlaczego akurat wtedy? Wszystko za sprawą tego, że wówczas znajdują się one w fazie intensywnego wzrostu, doskonalenia oraz wzmacniania. Można wręcz powiedzieć, że ruch na tym etapie ich życia, to główny czynnik, który stymuluje ich prawidłowy rozwój. Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby aktywność fizyczną uprawiać i rozwijać już od najmłodszych lat.

Co dzieci zyskują za sprawą aktywnego trybu życia?

Aktywność ruchowa pełni cztery podstawowe funkcje:

Funkcja adaptacyjna

  • Za sprawą ćwiczeń fizycznych oraz ruchu dziecko hartuje swój organizm, czyli po prostu zwiększa swoją wytrzymałość na bodźce oraz zewnętrzne czynniki ze strony środowiska (takie jak np. wiatr, zimno, wilgotność powietrza).
  • Przekłada się to także na odporność społeczną oraz psychiczną.

Funkcja stymulacyjna

  • Za sprawą ruchu mięśnie, które wykonują pracę, zwiększają swoją objętość, przekrój, sprężystość oraz siłę. Oprócz tego dochodzi także do wzrostu i wzmocnienia więzadeł oraz ścięgien.
  • Aktywność fizyczna pobudza układ oddechowy. Dzięki temu oddech przy wysiłku staje się szybszy oraz głębszy. Ponadto zwiększa się pojemność życiowa płuc oraz ilość przyswajanego przez dziecko tlenu.
  • Ruch wpływa w sposób pozytywny na mineralizację kości. Zwiększa ich sztywność oraz masę (gęstość). Regularny wysiłek fizyczny stymuluje również układ krążeniowo – naczyniowy.
  • Ruch  pobudza dojrzewanie układu nerwowego. Oprócz tego przyspiesza rozwój motoryki małej i dużej.
  • Nie można również zapominać, że to właśnie za sprawą ruchu dziecko uczy się otaczającego je świata, kształtuje swoją uwagę, sprawność oraz wzbogaca repertuar swoich codziennych doświadczeń. Za jego sprawą rozwija także własną samodzielność. Oprócz tego różne ćwiczenia oraz zabawy w grupie przystosowują je stopniowo do zachowań prospołecznych.

Funkcja korekcyjna

  • Działania korekcyjne to grupa ćwiczeń dedykowana głównie dla dzieci z wadami postawy, ale z powodzeniem można je także stosować u dzieci z astmą, otyłością oraz w przypadku niektórych z zaburzeń układu krążenia. Można więc powiedzieć, że funkcja korekcyjna jest także funkcją leczniczą oraz terapeutyczną.

Funkcja wyrównawcza (kompensacyjna)

  • Ruch to tak naprawdę podstawowy czynnik prozdrowotny, który może zrównoważyć niekorzystny bilans bodźców, jakie wpływają na młody organizm (np. komputer, telewizja).

Warto przy tym mieć na uwadze fakt, że aktywność ruchowa to kluczowy element:

drabinki_gimnastyczne_dla_dziecka_family
  • właściwego rozwoju całego organizmu,
  • rozwijania wydolności oraz funkcji organizmu,
  • formowania optymalnej postawy i budowy ciała,
  • adaptacji do środowiska społecznego oraz przyrodniczego,
  • zapobiegania wielu poważnym chorobom,
  • rozwoju społecznego oraz psychicznego,
  • terapii wielu chorób oraz zaburzeń (fizycznych oraz psychicznych).

Najważniejsze jest więc to, aby dziecko jak najwięcej czasu spędzało w ruchu, a nie siedząc lub leżąc przed komputerem, czy telewizorem. Oczywiście nie musi codziennie ćwiczyć, ale ruch jest jak najbardziej wskazany. Nawet zabawa na domowym placu zabaw, wspinanie się po ściance wspinaczkowej albo huśtanie się na zwyczajnej huśtawce mogą mieć zbawienny wpływ na jego właściwy rozwój. Z pewnością warto więc zapewnić mu odpowiednie warunki, żeby tych pomysłów na aktywne spędzanie wolnego czasu nigdy nie zabrakło.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *