Zabawy, które rozwijają integrację półkul mózgowych dziecka

cwiczenia na drabinkah gimnastycznych dla dzieci

Półkula lewa (nazywana logiczną), odpowiada za pamięć krótkoterminową, analizę, logikę, poczucie czasu oraz za racjonalne myślenie. To dzięki niej Nasze dzieci są w stanie opanować gramatykę, ortografię oraz przedmioty ścisłe. Półkula prawa (nazywana całościową), odpowiada za intuicję, syntezę, emocje i wyobraźnię. Za jej sprawą dzieci potrafią rozróżniać kolory, kształty i zdają sobie sprawę z tego, czym są przenośnie. Aby każda z półkul mózgu mogła funkcjonować w sposób prawidłowy, musi zachodzić między nimi odpowiednia komunikacja.

Można więc powiedzieć, że w każdej chwili, gdy podejmujemy jakąkolwiek aktywność, w Naszym mózgu wciąż współpracują ze sobą obie półkule. Stąd też wynika potrzeba wdrożenia wśród dzieci zabaw rozwijających, które, z jednej strony usprawnią współpracę obu półkul, a z drugiej, wzmocnią procesy nabywania wszelkiego rodzaju nowych umiejętności.

Zabawy, które lepiej zintegrują pracę obu półkul mózgowych. Wybrane przykłady

Rysowanie oburącz

Dziecko powinno znaleźć się w pozycji stojącej i wyciągnąć przed siebie ręce, – w ten sposób, aby palce wskazujące się dotykały. Później powinno spróbować narysować jednocześnie obiema rękami jakiś w miarę prosty obiekt, np. domek, trójkąt, koło, kwadrat itp. Powinno to wyglądać w ten sposób, że lewa ręka musi rysować w lewą stronę, a prawa w prawą. Po skończonym ćwiczeniu można zaprowadzić dziecko do jego stolika/biurka i dać mu dwa ołówki, po jednym do każdej dłoni. Jego zadanie to rysowanie po śladzie jednocześnie obiema rękami – rozpoczynając od kropki.

Motyl na suficie

Dziecko powinno podnieść do góry głowę i zacząć kreślić swoim nosem („na suficie”) leżące ósemki – to właśnie one mają przypominać te tytułowe skrzydła motyla. Tę zabawę należy rozpocząć od środka w lewo do góry i później (w dalszej kolejności) w prawo do góry.

Chodzenie tyłem

To świetna zabawa– można ją wykonywać i na domowym placu zabaw, i we własnym pokoju. Jeśli jesteśmy w domu, to wystarczy, że poprosimy dziecko, aby tyłem udało się do swojego pokoju i tam np. zgasiło światło. Ważne jest to, aby nie miało na swojej drodze żadnych przeszkód. Oczywiście zamiast gaszenia światła można mu zasugerować przyniesienie jakiegoś przedmiotu (np. pluszaka) albo jakąś inną wymyśloną przez nas czynność.

Żonglowanie

Żonglowanie wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się Nam na pierwszy rzut oka wydawać. Najpierw niech więc dziecko poćwiczy tego rodzaju umiejętność jedynie na dwóch piłeczkach i dopiero wtedy, gdy już dobrze opanuje tego rodzaju czynność, stopniowo zwiększajmy mu poziom trudności – dodając nowe (dodatkowe) piłeczki do żonglowania.

Przesypywanie/przelewanie

Zabawy rozwijające integrację półkul mózgowych wcale nie muszą być zbyt skomplikowane. Jedna z nich to przelewanie wody z jednego pojemnika do drugiego. Oczywiście można do tego celu wykorzystać wiele innych produktów – np. kaszę, groch, fasolę, mąkę, czy guziki. Jedyne, co nas w tym wypadku ogranicza, to Nasza wyobraźnia (oraz domowe wyposażenie).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *