Doskonalenie różnych elementów gimnastycznych i nauka ich łączenia w harmonijną całość

worek_bokserski_pokoj_dla_chlopcow

Dzieci już od najmłodszych lat poznają różne formy ruchu. Wiele z nich podpatrują u innych i później same naśladują, a inne są im pokazywane w formie różnych zorganizowanych zajęć gimnastycznych. Niektóre z nich nie są wystarczająco często powtarzane, stąd też nie działają one w taki sposób, w jaki (przynajmniej hipotetycznie) mogłyby, czy też wręcz powinny. Co zrobić, żeby to zmienić? Przede wszystkim zadbać o to, aby optymalne dla Naszego dziecka formy ruchu były regularnie powtarzane, a nawet, jeśli tylko będzie to możliwe, to także i udoskonalane.

Na ćwiczenia każda pora jest dobra

Wcale nie trzeba czekać na weekend, żeby poćwiczyć razem z dzieckiem. Tak naprawdę można to zrobić każdego dnia – wystarczy kilka/naście minut i odpowiednia motywacja. Co jeszcze się przyda? Bez materaca gimnastycznego i drabinki gimnastycznej raczej się nie obędzie. Ponadto warto również zaopatrzyć się w skakankę, piłkę oraz np. hula – hop.

Od czego zacząć?

Jeśli dziecko już chodzi do przedszkola albo do szkoły, to warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju ćwiczenia są teraz „przerabiane”. Oprócz tego można również podpytać pana od gimnastyki albo znajomego fizjoterapeutę, jakie ćwiczenia polecałby Naszemu dziecku (z uwzględnieniem jego wieku, kondycji i fizycznych możliwości).

Przykładowe zestawy ćwiczeń

Dzieci lubią różnorodność więc warto to wykorzystać, także i w ramach rozwoju ich sprawności fizycznej. Jak to zrobić? Jeśli Nasz maluch chętnie „pracuje” nad jedną częścią ciała, bo bardzo lubi wykonywać dane ćwiczenie, to warto mu pokazać inne (uzupełniające). Chodzi o to, by jego ruchowy rozwój przebiegał bardziej harmonijnie.

Propozycja 1

  • 10 przysiadów, 10 pajacyków, podskoki na prawej i lewej nodze, wymachy rękami (zataczanie kół w powietrzu), „kołysanka” i na koniec kilka ćwiczeń uspokajająco – korektywnych: zwis bierny na drabinkach, ćwiczenia oddechowe według własnej inwencji i marsz po pokoju na palcach,

Propozycja 2

  • marsz w miejscu i krążenie ramion (naprzemianstronne w przód, potem w tył), skręty tułowia, krążenia bioder, skrętoskłony, skłony do prostych nóg, a zaraz po nich wypady w przód z pogłębieniami ze skrętem tułowia,

Propozycja 3

  • dotykanie klatką piersiową podłogi, koci grzbiet i opust, w trakcie leżenia przodem na brzuchu: unoszenie wyprostowanych nóg i ramion w górę jednocześnie, unoszenie wyprostowanych nóg w górę, unoszenie wyprostowanych ramion w górę, w trakcie leżenia tyłem na plecach: brzuszki, czyli podnoszenie tułowia w górę z ramionami ułożonymi na karku.

Aktywność ruchowa służy do kształtowania u dzieci przyzwyczajeń do uprawiania gimnastyki, rekreacji i czynnych form wypoczynku. Chcąc uatrakcyjnić dziecku „szlifowanie” jego gimnastycznej formy, warto zapewnić mu możliwość ćwiczenia w różnych grupach (i pod kątem wieku innych kompanów, i ich liczby). W ten sposób dziecko będzie miało sposobność, żeby uczyć się od innych, a oprócz tego, jeśli zajdzie taka potrzeba, żeby zacząć innym pomagać. Dzięki temu Nasz maluch cały czas będzie miał okazję doświadczać i podpatrywać coś innego/nowego i tym samym zbyt szybko nie popadnie w rutynę. Kto wie, być może już niedługo to on wymyśli dla Nas swój autorski zestaw ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *